Henry Steel Olcott
Henry Steel Olcott se je rodil 2. avgusta 1832 v Združenih državah Amerike. Že zgodaj je pokazal svojo izjemno nadarjenost. Ko je leta 1861 izbruhnila državljanska vojna, se je priključil armadi Severa. Kmalu mu je bila zaupana občutljiva in težavna naloga odkrivanja in razkrivanja velikih prevar in zločinov, ki so jih počenjali brezobzirni goljufi, ne da bi se ozirali na dobrobit vojakov in mornarjev. Z velikim pogumom se je boril proti obrekovanju in nasprotovanju vojske in mornarice, da bi postavil stvari na pravo mesto. Za svoje uspešno delo, častno služenje in neomajen pogum je bil deležen mnogih pohval in bil povišan na položaj polkovnika. Leta 1865 se je Olcott odpovedal svojemu položaju v vojski in se odločil za odvetništvo ter se specializiral za carinske, finančne in zavarovalniške primere. Kmalu je bil na čelu svoje branže in njegovo pravno mnenje in zastopanje je bilo zelo iskano. Imenovan je bil na položaj tajnika in direktorja National Insurance Convention z namenom, da bi uredil in poenostavil zakone, ki so vplivali na delovanje zavarovalniških podjetij. Njegov statut je šel skozi državen postopek sprejemanja, njegovi objavljeni zapisi o konferenci pa so postali merodajno delo o zavarovalništvu v ZDA. Če se ne bi postavil na stran nasprotnikov tedanjega predsednika ZDA, bi bil imenovan za finančnega ministra.
Že zgodaj v življenju se je zanimal za mesmerizem in hipnotizem ter odkril, da ima zdravilske in hipnotizerske darove, katere je kasneje s pridom uporabil. Spiritualistično gibanje je pritegnilo previdno pozornost znanstvenikov, in ko so leta 1874 osupnili svet pojavi na domačiji Eddyjevih, je polkovnik Olcott na podlagi poročil, v kolikor so resnična, spoznal njih pomembnost in se odločil, da se odpravi v Chittenden in za New York Daily Graphic popiše svoja opažanja, ki so, potem ko so bila objavljena, obkrožila svet. Prav tu, na domačiji Eddyjevih v Chittendenu je srečal H.P.Blavatsky, ki je nazorno prikazala svoje moči in ga prepričala v določena dejstva o “drugem svetu”; predvsem pa sta sklenila trajno prijateljstvo. Kot polkovnik se je Olcott poročil in imel štiri otroke, s katerimi je vedno ohranil stik. Od žene se je ločil za tem, ko je srečal H.P.B. in bil prisiljen sprejeti življenjsko odločitev.
Tako so leta 1875 Olcott, H. P. Blavatsky in William Q. Judge ustanovili Teozofsko društvo v New Yorku. Olcott je prvih nekaj let po ustanovitvi Društvo finančno podpiral z opravljanjem pravniške službe in je bil predsednik Društva, medtem ko je Blavatska opravljala vlogo sekretarja. Z rastjo medsebojnega zaupanja ga je H.P.B. začela učiti okultizma in ga privedla v stik z mnogimi Mojstri. Končno je postal ‘učenec’ Mojstra Morya, kateremu se je povsem predal. Mojstra, ki sta navdihnila oblikovanje Teozofskega društva, sta že dolgo tega načrtovala njegovo sodelovanje pri njegovem ustanavljanju in razvoju. Olcott je bil tako prvi znan Evropejec, ki je prestopil k budizmu. Kot predsednik Teozofskega društva, je s svojimi ukrepi pomagal ustvariti preporod v študiji budizma. Štejejo ga za budističnega modernista zaradi njegovih prizadevanj pri razlagi budizma skozi zahodnjaški objektiv.
Decembra leta 1878 so vsi trije zapustili New York in preselili sedež Društva v Indijo.
Na sliki: Helena Blavatsky stoji za Henryem Steel Olcottom (sedeči na sredini) in Damodarjem Mavalankarjem (sedi na njegovi levi) v Bombaju leta 1881.
Za sedež Društva so določili Adyar in ga poimenovali Teozofsko društvo Adyar, kjer so na sedežu ustanovili tudi Adyar knjižnico in raziskovalni center. Tega leta je polkovnik Olcott izgubil tako svoje bogastvo kot položaj. Svoje čudovite darove je brez zadržka položil na oltar velikega ideala – ‘sveto delo za Človeštvo’ – kateremu je v posvetil preostanek svojega izjemnega življenja. Leta 1882 sta z Bčavatsky vzpostavila v Adyarju glavni stan Društva. Od tu se je Društvo razširilo po vsem svetu. Člani so se povezovali v avtonomne lože in te v avtonomne sekcije ali nacionalna društva, ki jih je povezovala pripadnost Pravilom, ki jih je sprejel Generalni svet, oziroma vladajoče telo društva. Leta 1885 je Olcott ustanovil Adyar Library in si zagotovil podporo velikih religij. Knjižnica je postala zelo bogata in v njej se nahajajo mnoge redke in ragocene knjige in rokopisi. Postala je ena od najbolj bogatih orientalskih knjižnic sveta.
Poleg svojega neomajnega dela za Društvo, v imenu katerega je potoval in predaval v mnogih deželah, je vzpodbudil k obnovi delovanja mnoga gibanja. Poleg svojega neomajnega dela za Društvo, v imenu katerega je potoval in predaval v mnogih deželah, je vzpodbudil k obnovi delovanja mnoga gibanja. V Indiji je promoviral ponovno oživitev sanskrita, ki je znova postal živi jezik. Zasnoval je hindujske šole, gibanja, knjižnice in mladinski časopis; vzpodbudil je organizacijo prve razstave indijske umetnosti in obrti ter načrtoval inštitut za tehnološko izobraževanje v Barodi. Med bivanjem v Indiji si je Olcott prizadeval dobiti originalne prevode tektsov, ki so bili, kot posledica kolonialnih zbirk svetih orientalnih besedil, zelo popularni.
Na sliki: Olcott (levo), A. Besant
in Leadbeater (desno), 1905
Njegov namen je bil preprečiti zahodnjaške interpretacije, ki so se pogosto pojavljale v Ameriki, in odkriti čisto sporočilo besedil budističnih in hindujskih religij in tako primerno izobraziti zahodnjake.
Olcott je ceylonske buddhiste rešil verskega preganjanja in zasnoval močno in trajno buddhistično izobraževalno gibanje. Počasi je izgradil bratstvo med sektami na Ceylonu, Burmi, Siamu in Japonskem ter med severnim in južnim buddhizmom. Njegov dobro znani Buddhistični Katekizem se še sedaj uporablja kot mednarodni priročnik ter je doživel okoli petdeset izdaj ter bil preveden v več kot dvajset jezikov. Po svojem delu na današnji Sri Lanki je še danes splošno znan.
Poleg tega je podprl je neformalno ustanovno konferenco Women’s National Society – predhodnico gibanja za celovito emancipacijo žena, ki je sedaj realnost. Odprl je mnoge brezplačne šole za zelo revne in zatrte razrede, ki so sedaj znane kot Harijans. Vlada je postopoma prevzela te šole v svoje okrilje, vendar pa ostaja ena šola v spomin na polkovnika Olcotta tesno povezana z Adyarjem in je deležna prostovoljne finančne pomoči s strani Društva. Olcott je bil deležen precejšnjih časti v mnogih deželah. Umrl je v Adyarju, 17, februarja 1907. Podrobnosti o delu polkovnika Olcotta za Društvo in druga gibanja – še posebej za buddhizem – naj se bralci obrnejo na njegovih šest zvezkov Old Diary Leaves, na The Golden Book of the Theosophical Society, A Short History of the Theosophical Society, The Theosophist, in na Annual Reports.
Njegova dela in internetni viri
- “Remembering H. S. Olcott” by Sarah Belle Dougherty
- “On Theosophy” by H. S. Olcott
Povzetek arijske morale
Praktična teozofija
Asketizem
Buddhizem in znanost
Buddhistični katekizem
Značajski oris Madame Blavatsky
Vzhodnjaška magija in zahodnjaški spiritualizem
Temeljna buddhistična verovanja
Kako najbolje postati teozof
Madam Blavatsky in lamaserija
Skrivna poroka Madam Blavatsky
Max Muller o ezoteriki
Listi starega dnevnika 1 – 6
O Buddhi in buddhizmu
O teozofiji
Ljudje iz drugega sveta
Projekcija dvojnika
Psihometrija in branje akashe
Reinkarnacija
Spiritualizem
Spiritualizem in teozofija
Začetki zdravljenja
Skupen temelj vseh religij
Dharma ali nauk
Zlata pravila buddhizma
Buddhovo življenje in Njegove lekcije
Mojster K. H. v Lahoreju
Risanje portretov Adeptov
Umiranje ptice
Možno odkritje skrivnosti psihopatičnega zdravljenja
Duh zoroastrske religije
Teozofsko društvo in njegovi nameni
Vampir
Okultne znanosti
Teozofija ali materializem – kaj?
Teozofija – znanstvena osnova religije
Teozofija: njeni prijatelji in sovražniki
Teozofija: religija in okultna znanost
Fotografije H. S. Olcotta
- H. S. Olcott
- HSO with HPB 1888, London
- H. S. Olcott with W. Q. Judge 1891